MUSLIMAH

Menuju Insan yang Shalihah

This is default featured post 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

MUTIARA DAKWAH

This is default featured post 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

17 April 2014

Kisah Ahli Taat Masuk Neraka dan Ahli Maksiat Masuk Surga


Fudhail bin Iyadh menyampaikan nasehat, “Wahai orang yang patut dikasihani, kamu orang jahat, tetapi menganggap dirimu baik. Kamu itu orang jahil tetapi menganggap dirimu berilmu. Kamu bakhil, tetapi menganggap dirimu dermawan. Umurmu pendek, tetapi angan-anganmu panjang.”

Perkataan tersebut dibenarkan oleh Imam Dzahabi, “Demi Allah, sungguh benar apa yang beliau nyatakan. Kita ini zalim, tetapi justru merasa dizalimi. Tukang makan yang haram, tetapi merasa diri kita orang suci. Fasik, tetapi merasa diri kita saleh. Mencari ilmu untuk mengejar dunia, tetapi merasa mencarinya karena Allah semata.”

Sungguh, perkataan dua ulama ahlussunnah tersebut menggedor pintu hati, merobek tabir jiwa, dan menampar wajah kita dengan kenyataan yang kita tutupi. Seringkali kali kita merasa sebagai orang baik, saleh, dan berilmu. Padahal, pantaskah kita menyematkan predikat baik, saleh, dan berilmu pada diri kita.

Kita tertipu oleh diri kita sendiri akibat bangga diri dan sifat sombong. Dengan memiliki sedikit dari karunia Allah berupa ilmu dan amal kebaikan, tak lantas menjadikan kita sebagai manusia suci. Tak lantas memberikan wewenang kepada diri kita untuk menduduki peringkat orang-orang saleh.

Keadaan kita di akhirat kelak hanyalah kehendak Allah. Dikarenakan oleh rahmat-Nya saja kita akan bisa mendapatkan kebaikan yang melimpah dan kenikmatan yang tiada akhir di dalam surga yang hijau lagi permai. Sungguh tertipu diri kita jika mengira akan masuk surga disebabkan hanya oleh amalan-amalan kita.

Sedikit amal membuat kita ujub. Sedikit amal membuat kita memandang rendah orang lain. Sedikit amal membuat kita menjadi hakim atas tindakan benar-salahnya orang lain. Tak ingatkah kita kisah ahli taat yang masuk neraka dan ahli maksiat yang masuk surga?

Disebutkan dalam kitab Sittuna Qishshah kisah 
ahli ibadah yang masuk neraka dan ahli maksiat yang masuk surga.
Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda, “Pada zaman Bani Israil dahulu, hidup dua orang laki-laki yang berbeda karakternya. Yang satu suka berbuat dosa dan yang lainnya rajin beribadah. Setiap kali orang yang ahli ibadah ini melihat temannya berbuat dosa, ia menyarankan untuk berhenti dari perbuatan dosanya.
Suatu kali orang yang ahli ibadah berkata lagi, ‘Berhentilah dari berbuat dosa.’ Dia menjawab, ‘Jangan pedulikan aku, terserah Allah akan memperlakukan aku bagaimana. Memangnya engkau diutus Allah untuk mengawasi apa yang aku lakukan.’
Laki-laki ahli ibadah itu menimpali, ‘Demi Allah, dosamu tidak akan diampuni oleh-Nya atau kamu tidak mungkin dimasukkan ke dalam surga Allah.’
Kemudian Allah mencabut nyawa kedua orang itu dan mengumpulkan keduanya di hadapan Allah Rabbul’Alamin. Allah ta’ala berfirman kepada lelaki ahli ibadah, ‘Apakah kamu lebih mengetahui daripada Aku? Ataukah kamu dapat merubah apa yang telah berada dalam kekuasaan tanganKu.’
Kemudian kepada ahli maksiat Allah berfirman, ‘Masuklah kamu ke dalam surga berkat rahmat-Ku.’
Sementara kepada ahli ibadah dikatakan, ‘Masukkan orang ini ke neraka’.”
(HR. Ahmad, Abu Dawud, Ibnu Mubarak dalam Az-Zuhd, dan Ibnu Abi Dunya dalam Husn Az-Zhan, dan Al-Baghawi Syrah As-Sunnah) 
***

Kisah tersebut mengandung celaan kepada seseorang yang mengklaim dirinya sendiri sebagai hakim kebenaran. Kisah tersebut memberikan faidah bahwa seseorang yang memastikan orang lain masuk surga atau neraka, berarti ia telah mengakui memiliki sifat ketuhanan.

***

Referensi:
Sittuna Qishshah, Rawaha An-Nabi Wash-Shahabah Al-Kiram. Muhammad bin Hamid Abdul Wahab. (Terjemahan: 61 Kisah Pengantar Tidur. 2013. Jakarta: Penerbit Darul Haq)

Aina Nahnu min Akhlaq As-Salaf. Abdul Aziz bin Nashir Al-Julayyil; Baha’udin bin Fatih Uqail. (Terjemahan: Meneladani Akhlak Generasi Terbaik. 2011. Jakarta: Penerbit Darul Haq)

***
Sukrisno Santoso
Ditulis pada sepertiga malam terakhir, hari Kamis, 17 April 2014, di rumah, Kota Sukoharjo




13 komentar:

jazakumullah khoir kepada para azatidz dan para ikhwah yang telah menjadi asbab sampainya sunnah - sunnah rasulullah kepada kaum muslimin semuanya, semoga Allah mengangkat kaum muslimin dari kehinaan dan kemunduran karena kaum muslimin memuliakan sunnah-sunnah beliau Shallallahu 'Alaihi Wasallam

Jazakallahu kyairan bagi penulis, luar biasa masya Allah.

Subhanallah 🌹🌴🌴🌴🌴🔝

Enak banget hidupnya selalu berbuat maksiat masuk surga. Apa gak ditimbang dulu amalanya diakhirat

Ini riwayat dari mana??? Apakah bisa dipertanggung jawabkan?? Allah memerintahkan di Qur'an utk mengerjakan amar ma'ruf, masak masuk neraka karena Allah tidak berkenan?!,, ini kisah darimana??

Allah SWT berfirman:

يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيْهِمْ ۗ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْـطٰنُ اِلَّا غُرُوْرًا
ya'iduhum wa yumanniihim, wa maa ya'iduhumusy-syaithoonu illaa ghuruuroo

"(Setan itu) memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka, padahal setan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka."
(QS. An-Nisa' 4: Ayat 120)


Hati2 dengan pemahaman "angan2, buaian, khayalan,..dll", krn smua adalah tipu daya syaitan yg merasuk ke dalam jiwa...
Semua pasti ada pertanggunh jawaban yg diminta Allah nantinya...

Allah memasukkan seseorang hamba ke dalam syurga kerana rahmatNya. Mungkin si pendosa dapat masuk syurga kerana sebelum dia meninggal, dia berasa takut kepada Allah. Perasaan takut itulah yang dilihat oleh Allah سبحانه وتعالى dan kemudiannya dimasukkan ke dalam syurga. Dan si 'abid pula sebelum meninggal, terdapat perasaan sombong di dalam hatinya. Sepertimana yg terdapat di dalam hadits,

"Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat perasaan sombong walaupun sebesar zarrah." SEBESAR ZARRAH.

Jadi, pengajaran yg dapat kita perolehi daripada kisah ini ialah :

* jangan sombong dan memandang rendah terhadap orang lain.

* hendaklah sentiasa ingat Allah dan takut kepadaNya.

* jangan menghukum orang lain, kerana kita hanya hamba, bukan Tuhan.

Walau bagaimanapun, tidak bermakna kita boleh melakukan dosa di muka bumi ini dgn sewenangnya kerana setiap perbuatan yg kita lakukan akan mendapat balasannya. Wallahua'lam.

Maksudnya yang beramal jangan bangga diri,sombong dan takabbur dgn amalan dia. Itu ALLAH tak suka..kita tak boleh menghukum...ALLAH yang berhak menghukum...syurga dan neraka itu itu ALLAH yang berhak menentukan..ALLAH maha pengampun dan maha penyayang.

Posting Komentar

PROMO BUKU

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...